tirsdag 4. juni 2013


''Elever med mye prøver og lekser får dårligere karakterer''

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Elever-med-mye-prover-og-lekser-far-darligere-karakterer--7215823.html#.Ua4jC6IqaAi

Hallo!
Vi fikk i lekse å skrive om hovedsynspunktene i artikkelen ''Elever med mye prøver og lekser får dårligere karakter'' i Aftenposten. Denne artikkelen handler om hvor bra elever gjør det faglig i forhold til vurderinger og tilbakemeldinger.
Hovedpunktene i artikkelen er:
  • Viktig med tilbakemeldinger.
  • Flere vurderinger i norsk skole de seinere år.
  • Gylden middelvei.

Nå skal jeg snakke rundt de forskjellige hovedpunktene i artikkelen: "Viktig med tilbakemeldinger." Det artikkelen legger lys på her er at prøver og vurderinger kan gi en negativ effekt på elever om de ikke får god nok oppfølging og tilbakemeldinger. Det kan demotivere elever om man får prøve etter prøve, uten tett oppfølging, eller en god tilbakemelding som kan hjelpe eleven med å øke sine evner og kompetanse i faget. Samfunnsøkonomiprofessor Torberg Falch ved NTNU forklarer at man må finne en "gylden middelvei". Det Falch mener med dette er at det er feil å gi for mange prøver fordi dette kan gå utover elevens motivasjon, mens for lite prøver kan gi inntrykk for at faget ikke er viktig. Man må finne den gylne middelvei- altså en findeling av prøver og innleveringer som ikke er demotiverende, men heller ikke gir uttrykk for at faget er uviktig.
Klem fra meg, Ine Sofie


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar